Розвиток дитини в перший місяць залежить від того, чи займається з ним мама, чи розмовляє з малюком, чи робить масаж.

Як розвивати дитину в 1 місяць, які вправи та ігри йому потрібні?
Малюкові виповнився місяць. Що ж головне в розвитку малюка у віці 1 місяць? Що важливо не упустити і які конкретно завдання нам важливо вирішити? Що вміє малюк до кінця цього місяця?
При проведенні всіх ігор та вправ дуже важливо врахувати нюанси:

Вправи та ігри проводяться щодня 2-3 рази на день буквально по хвилинці або навіть менше (в залежності від особливостей малюка).
Поступово можна довести їх тривалість до 2-4 хвилин. Після цього треба зробити паузу. Дитина в 1 місяць не може займатися 5 або 10 хвилин поспіль, краще повернутися до вправи після сну або прогулянки.

 

РОЗВИВАЮЧІ ІГРИ І ВПРАВИ ДЛЯ ДИТИНИ ВІКОМ 1 МІСЯЦЬ
 

Вправа №1. «Мордочки». РОЗВИТОК зорового зосередження І ВМІННЯ ПЛАВНО простежувати ПОГЛЯДОМ ЗА пересуванням предмету.
 

Що потрібно приготувати:
Для вправи Вам знадобляться іграшки з намальованими личками - сумними, веселими, здивованими (брязкальця, неваляшки, бавовняне сонечко, зайчики і т.п.). Щоб вони привертали увагу малюка, вони повинні бути яскравими. Дуже добре привертають увагу крихти червоно-помаранчеві кольори, але це не означає, що інші кольори потрібно ігнорувати. Замість іграшки можна використовувати кольорові картонні кола діаметром 10-15 см з намальованими на них  (малюємо звичайним товстим чорним фломастером - малюємо так, щоб деталі мордочки були дуже добре контрастно видно на тлі), одноразові тарілки (їх треба прикріпити до палички, щоб було зручно показувати малюкові). На мордочці з картону або паперової тарілки або іграшці повинні бути намальовані два ока, ніс і рот (разом вони утворюють фігуру, схожу на букву Т). Саме ця ознака є для немовляти ознакою людського обличчя на перших порах.

Як займатися з малюком:
Коли малюк лежить в ліжечку на спині, покажіть йому іграшку на відстані 50 см. Покачайте іграшку, подзвенить, щоб привернути увагу дитини. Коли дитина зосередиться на іграшці, почніть її переміщати вліво, поверніть в центр, потім проведіть іграшку вправо, поверніть в центр. В повітрі «намалюйте» горизонтальний шлях іграшки. А тепер починаємо вести іграшку вертикально - повільно піднімемо мордочку вгору, зупинимося, далі поведемо вниз і знову повернемося. Вийшов «хрестик» - спочатку горизонтальний рух іграшки, потім вертикальний.

 

Корисні поради:
Якщо Ви не займалися раніше з малюком такими вправами, то цілком може бути, що він не зможе в 1 місяць стежити за іграшкою або зможе стежити за нею тільки горизонтально і не плавно. Не турбуйтеся! Крихітка всьому навчиться! Просто починайте кілька разів на день робити вправу з плавним горизонтальним переміщенням іграшки (по 2-4 хвилини). Коли немовля легко і плавно буде простежувати за переміщенням іграшкою поглядом, буде зупиняти свій погляд на іграшці при її зупинці, можна буде ускладнити цю вправу. А значить, вводити вертикальне переміщення іграшки. А коли малюк освоїться і з вертикальним стеженням за іграшкою, можна буде «малювати» іграшкою в повітрі «хрестик», а потім і більш складні фігури - вісімки, кола, змійки.

 

Для вправи іграшки або предмети треба міняти. За однією і тією ж іграшкою малюк стежити не буде - вона йому стане нецікавою.
Вправи починаємо проводити з малюком 2 рази в день по хвилинці, поступово доводимо тривалість до 2-4 хвилин.

 

Результат вправи:
Дитина вміє зосереджувати свій погляд на обличчі і плавно простежувати поглядом за рухомим предметом.

Вправа №2. «ДВІ ГІРЛЯНДИ». РОЗВИТОК ТА ВМІННЯ РОЗГЛЯДАТИ ІГРАШКИ ТРИВАЛИЙ ЧАС
Що потрібно приготувати:

Дві гірлянди з брязкальцями. Одна з них повинна бути вже знайома малюкові (він її бачив, чув її звучання), а інша нова. Гірлянди з'єднуються з боків двома стрічками. Гірлянди потрібно повісити так, щоб верхня перебувала на висоті 50-60 см від дитини, а нижня - на висоті приблизно 20 см. Нижня гірлянда знайома дитині, а верхня - нова. Потрібно розрахувати так, щоб коли малюк випадково торкнеться нижньої гірлянди, задзвеніла б верхня гірлянда.

Як займатися з малюком:
Повісити гірлянди. Почекати і поспостерігати, як малюк випадково зачепить нижню гірлянду (Ви йому нічого не показуєте! Це повинно бути його самостійне відкриття!) Подивіться, чи  дитина розглядає верхню гірлянду, коли вона задзвеніла. Якщо ні, то залучіть увагу малюка до верхньої гірлянді. Самі потрясіть нижню гірлянду так, щоб прийшла в дію і верхня.

Корисна порада:
Вправу можна проводити і з двома іграшками.
Можна не тільки розглядати гірлянди іграшок, але і гірлянди з кольорових картонних фігурок з дзвіночками.

 

Результат вправи:
Дитина більше 1 хвилини може зосереджено розглядати звучну верхню гірлянду.

 

Вправа №3. «ДВІ БАБОЧКИ». РОЗВИТОК ВМІННЯ СЛІДКУВАТИ ОЧИМА за почерговим ПЕРЕМІЩЕННЯМ ДВОХ ПРЕДМЕТІВ
Що потрібно приготувати:

Варіант 1. Метелики з двосторонньої кольорового паперу або яскравою гофрованого паперу.

Розмір метелики 7-10 см. Зробіть метелики різних яскравих кольорів. Найбільш привабливі метелики червоного і оранжевого кольору, але малюк розрізняє й інші кольори.
Щоб зробити метелика:
Виріжте прямокутник з паперу.
Складіть його гармошкою.
До середини гармошки прив'яжіть довгу міцну нитку (НЕ стрічку), за яку Ви будете тримати метелика.

 

Варіант 2. Дві яскраві іграшки на ниточці.

Як займатися з малюком:
Малюк лежить на спині в ліжечку. Візьміть обидва метелика (або іграшки) і залучіть до них погляд малюка - покачайте ними, потрясіть. Якщо малюк їх вперто не помічає, то просто підставте метелики під погляд дитиниТепер починайте плавно переміщати одного метелика вліво по горизонталі. Зупиніться. Простежте, щоб малюк теж зупинив свій погляд на  метелика. І відразу починайте рухати другого метелика в іншу сторону - вправо по горизонталі. Зупиніться. Потім поверніть в центр спочатку першу іграшку. Потім - другу.

Корисні поради:
Ця вправа для малюка дуже складна, тому її виконують, коли малюк вже добре стежить очима за однією іграшкою по горизонталі і по вертикалі.
Якщо малюк втрачає траєкторію руху метелика (це нормально для дитини в 1 місяць), то просто підставте під його погляд ту іграшку, яку він «втратив».

 

Результат вправи:
Дитина безперервно стежить за почерговим рухом по горизонталі двох метеликів (або іграшок).

 

Вправа №4. «Шумелка». РОЗВИТОК У ДИТИНИ В 1 МІСЯЦЬ. 

ВМІННЯ зосереджується на ЗВУЧАННІ ПРЕДМЕТА, відшукувати звучання предмету по звуку, повертає голову СЛІДОМ ЗА ЗВУКОМ.
Що потрібно приготувати:
Дзвіночок, маракас  або будь-яку іншу звучну іграшку або дитячий музичний інструмент - трикутник, дудочку, ксилофон, музичну шкатулку, металофон.
Обов'язково треба чергувати іграшки з різним звучанням - дзвінкі і приглушені, що шарудять і співають і т.д. Не використовуйте для гри з дитиною предмети з різким звуком!

 

Як займатися з малюком:

Варіант 1. Дитина лежить на спині. Переміщайте звучну іграшку то горизонтально, то вертикально так, щоб вона перебувала в полі зору малюка. Потім плавно ведіть звучну іграшку вправо так, щоб вона зникла з поля зору малюка. Це буде стимулювати його повернути голову вправо. Потім повертаємо іграшку в центр і  також ведемо її вліво.

Корисна порада:
Якщо малюк не повертає голову, то підставте іграшку під його погляд і продовжуйте. Знову доведіть траєкторію руху звуку іграшки до її зникнення.

 

Варіант 2. зазвучить іграшкою поруч з малям поза увагою крихти. Коли малюк поверне голову і знайде звучну іграшку поглядом, починайте пересувати іграшку в поле зору дитини.

Результат:
 Малюк може знайти звучну іграшку, при цьому він повертає голову в потрібну сторону.

 

Вправа 5. «ЛАДУШКИ-долоньки». РОЗВИТОК відчуття дотику У ДИТИНИ, СПРИЯННЯ розкриттю кулачків. Розціплення і випрямлення ПАЛЬЧИКІВ РУК МАЛЮКА.
До 1 місяця дитина вже може відкривати кулачок, на відміну від новонародженого, у якого ручки стиснуті в кулачки. У цій вправі мама масажує долоньку і пальчики дитини, допомагаючи йому випрямляти пальчики і розтискати кулачки.

Як займатися з малюком:
Спочатку робіть кругові рухи, гладячи стислий кулачок малюка. Потім починайте погладжувати його пальчики по одному один за одним. Починаємо гладити від заснування пальчика і йдемо вгору до кінчика. Потім смикати пальчик за кінчик. Кожен пальчик масажується під одну сходинку :
Хлопчик-мізинчик, де ти був? (Гладимо кулачок)
З цим братиком в ліс ходив (вказівний пальчик)
З цим братиком щі варив (середній пальчик)
З цим братиком кашу їв (безіменний пальчик)
З цим братиком пісні співав (мізинчик).
Потім торкати великий пальчик, захований в кулачку (Ось так! Ось так! Ось так!). Потім вказівним пальцем своєї руки погладьте по колу розкриту долоню малюка, збільшуючи поступово амплітуду руху і примовляючи - «Ось такі пальчики! Ось які братці! »

Для такого масажу можна використовувати і інші слова, наприклад:
Сорока-ворона кашку варила, діток годувала:
цьому дала, цьому дала, цьому дала, цьому дала,
а цьому не дала: ти в ліс не ходив, ти дрова НЕ рубав,
ти піч не топив, і каші не варив! Ні тобі нічого!

Після того, як вправа робиться з однією ручкою, вонf повторюється з іншою.

Результат:
Дитина швидко розслабляє пальчики. Після гри він довго тримає великий пальчик зверху кулачка.

 

Вправа 6. «ІГРАШКА». РОЗВИТОК ТРИВАЛОГО зосередження на предметі
Що потрібно приготувати:
Іграшки - звірята (чи інші сюжетні) або брязкальця на ручці. Розмір іграшки 7-10 см і більше.

Як займатися з малюком:
Покажіть малюкові іграшку на відстані 50-70 см. Змінюйте ракурс, показуйте її в фас і профіль, рухайте її крильцями і головою і т.д.

Результат:
Дитина безперервно розглядає іграшку 15 секунд і більше.

Вправа
8. «Шнурочки». РОЗВИТОК відчуття дотику РУК ДИТИНИ
Що потрібно приготувати:
Вам знадобляться різні стрічки і шнурочки. Стрічку можна брати з різного матеріалу (джинсова, атласна, джутова і т.д.) шириною в 1-2 см. На шнурочку зав'язують вузли. Відстань між вузлами 5 см.

Як займатися з малюком:
Накрутите стрічку або шнурочок на свій вказівний палець (забинтуйте). Погладьте цим пальцем долоньку малюка і тильну частину ручок. Потім погладьте іншими стрічками або шнурочками. Коли малюк звикне (через 3-4 повторення вправи) вкладіть в руку малюка стрічку (а потім шнурочок). Це найкраще робити, коли дитина намагається розкрити долоньку.

Результат:
На основі  рефлексу малюк схоплює предмет, вкладений в долоньку. Можете доторкнутися до долоньці малюка своїм пальцем, та він чіпко схопить Вас за палець.


Бажаємо радості спілкування з крихіткою!